Aldy Shah On

Assalamualaikum...
Aku ada banyak story nie...tapi aku story pasal PRS dulu yer.PRS maksudnya ialah Pembimbing Rakan Siswa.Pada 26 aribulan lepas aku telah mendaftar sebagai ahli kelab pembimbing rakan siswa Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah.Sebelum nie aku pernah sertai PRS kat sekolah,tetapi kat sekolah tu kitaorang panggil pembimbing rakan sebaya...tapi mase sekolah dulu tak ada aktiviti pun...kira masuk kelab tu..and then goyang kaki jer...hehehe...Tapi takper lar...kira join jugak kan kat sekolah.Kat sini sangat berbeza kerana PRS PTSB sangat aktif...ari tu ada program pertama yang aku join,kira nak perkenalkan PRS kepada student baru PTSB yang baru lar...yang diberi nama tautan kasih pembimbing rakan siswa...Berdasarkan apa yang dipaparkan slide show aku tak sabar rasanya nak join aktiviti yang akan diadakan tak lama lagi. kat sini juga aku nak share ngan korang beberapa point penting yang sempat aku catatkan ketika program itu diadakan,


PROFIL PRS :

  • Mendengar + Tumpuan
  • Memahami + Empati
  • Terima tanpa syarat
  • Ambil Berat + Komited
  • Tulen + Jujur
Kalau tak faham kat atas tu...join PRS yer..hehehe...
seterusnya...

K-
korban
A-ambil berat
S-sayang
I-insaf
H-
hormat
Itu semua antara yang perlu ada dalam diri setiap ahli PRS,kalau tak ada sila la pupuk mulai sekarang,
tapi tak semestinya ahli PRS jer..menda macam nie perlu ada dalam setiap insan
dimuka bumi nie..betul tak?? Belum habis lagi nie..aku ada nak kongsikan peranan
PRS,antara peranan PRS ial
ah:

1.Sumber Rakan curah Perasaan
#
Kiranya sebagai teman yang ambil berat & mendengar masalah kawan,bukan masalah jer,
kot2 member kita xcited citer pasal menda len..tapi yang berfaedah lar...share2 yer...

2.Bantu Kaunselor kenal pasti masalah

#Membantu kaunselor mengenal pasti masalah yang berlaku kat kawan ker..atau orang
sekeliling,Bukan nak busy body tapi ambil tahu apa yang patut.

3.Penggerak Projek Membantu

#Membantu melakukan kerja amal atau sukarela,ha..bagus nie..kita akan dapat ganjaran
kalau suka menolong tau...


4.Jambatan Perhubungan

#Dapat menambah ramai kenalan atau kawan baru..
Ok moto PRS pula ialah- Bantu Diri,Bantu Orang lain.
Setakat nie jer entry aku,jam pun dah m
enunjukkan pukul 12:35AM,
ZZZZZZZZZZ.....