Aldy Shah On


Setiap kenangn yang indah pasti te'selit yang pahit, mana mungkin
yang manis akan selalunya manis, kenangan cuti2 ke Penang tidak
semua nya manis dan indah2 belaka, sebagai contoh kami semua
berhadapan dengn pemandu bas yang tension2 sejak awal2 kami
ker Sungai Petani lagik, dengan garangnya, cakap kasar dan yang
lagi dasyat bwak bas sambil marah2, tourist pun kne marah jugak.

Pemandu bas yg pertama kami naik tak perlu citer sangat kot sbb
biasa2 ajer, tapi seyess aku cakap mmg kebanyakkan pemandu2
bas yang kami naik pasti ada masalah. Klimaks kepada masalah
pemndu bas nie adalah time kitaorang nk balik dari Batu Feringgi,
Drebar bas nie mmg kurang asam betul lar, mmg tak dapat aku nk
gambarkan dgn kata2 sbb hampir mati kami sume time naik bas tu.

Bayangkan time naik bas tue jer ader yan g tak kena, sbb kita org
nak ker Jetty, tapi si pemandu nie pelawa kitaorg naik bas dye siap
cakap lagik yang bas seterusnya lmbt lagik dalam kul 10.30 malam,
Kepala hotak dye, sbb tak sampai beberpa minit lepas tue ada bas
yang kitaorg naik ker Batu Feringgi lalu, Urm nak turun tak boleyh
dah sbb bayar kat uncle sewel tu RM15, terpaksa lar duduk diam2.

Bas pown gerak lar, beberpa minit kemudian bas b'henti tanpa sbb
lamer gark, kita orang kat belakang mmg gelak2, cakap2 lar, lame
kemudian tue ada lar sorang tourist nie, pompuan, omputih.. dye g
ler tanya driver nie bila la nak gerak, dalam bahasa inggeris nye lar,
ader ker patut dye sound balik pompuan tue, dye cakap lar yg dye
tunggu abg dye dtg nk bayar hutang, pastu dye membebel ape ntah.

Tak lama pastu dye trus bwak laju gile dowh lepas tourist pompuan
tue tanya dye, yang lagi menakutkan, pintu bas kat belakang dye tak
tutup, aku yg duduk kat belakang tue seram abis bila dye bawak laju
tak peduli langsung ngan penumpang yang ada,, waktu tue tak ramai
dalam bas tue, yg aku ingat ada 3 tourist, then kami berlima dan ada
3 atau 4 orang tempatan. org tempatan tue turun lagi awal dari kami.

Lepas tue kami sume bising lar sebab laju giler dye bawak bas, takde
otak ke nk pikir keselamatan kami sebgai penumpang, dah lar bawak
laju nak mamposs, ksian kat tourist pompuan tu sbb dye nampak tkut
giler time tue, kami kat belakang nie masing2 try ler cakap slow2 dan
yang best nyer kawan aku sorang ni berani g tegur uncle tue, aku agak
Indian sbb cara dye cakap tu, Syafik nie g tegur lar pemandu sewel tu.

"Pak cik boleyh slow tak?" macam tue ler dialog dye, ada lar dalam 2
ke 3 kali ulang sbb time tue bising sikit ngan bunyi enjin bas, yela laju
mesti bising dalam bas, nak taw pemandu bas tue cakap ape? Perhh.
ayat2 berbisa itu sampai sekrang aku ingat sbb cara dye cakap mmg
menunjukkan yang dye nie tak sesuai langsung jadik pemandu bas.
dah la tunjukkan sikap kurang ajar kat pelancong asing, kurang asam.

Antara ayat2 & kata2 dye yang aku masih ingat sampai sekarang ialah
" Bodoh, Mangkuk, saya sudah 17 tahun bawak bas, saya taw macam
mana nak bawak bas, tak payah ajar saya, memang macam nie lar cara
bawak bas, try kamu tanya orang lain mcm mana saya bawak bas, trun
nanti kamu tanya sape yg pernah naik bas nie macam mana saya bawak.
Semua org bawak bas macam nie" tgok, boleyh nampak yg dye nie gile.

Disebabkan keadaan makin tegang, tourist tue tekan loceng untuk turun
so kami sume decide trun gark, member aku tue siap call 999, ahakss
nak gelak pown ader ble ingat balik, sebab operator suruh call LPKP.
Kitaorg pantas trun ble bas henti, trun dari belakang lar sbab kami sume
kat paling belakang sekali, aku orang kedua terakhir trun, pastu bas jalan
Emah time tue tak sempat nak trun, kami yang dah trun nie pown jerit lar.

 " Wooiii!!!!!!.. tak sampai beberapa saat bas tue be'henti balik, mungkin
uncle sewel tue baru sedar ada orang tak turun lagik.Giler punyer orang!
memang time tue saat2 genting habis lar, nasib baek emah leyh turun dgn
selamatnya. kira burn macam tue je tambang kita orang sume, RM15.00.
Lepas tue kami sume naik bas baru ker jetty... Memang tak bleh lupa lar
peristiwa dalam bas tu, semua kenangan ini akan kami kenang selamanya.

TAMAT
.
.
.
Special Thanks To My Frenz :
Syafik Maula
Rasyid
Zul
Fatimah