Aldy Shah On

Adakah aku sekadar teman yang tika senang bersama, tika susah  sendirian?  aku
hanya melakukan apa yang perlu aku lakukan  tanpa  menyakiti  mana - mana pihak
tapi aku dipersalahkan atas kecuaian  dan  kesilapaan  orang lain,  wajarkah ?  aku
bertanya dalam hati yang sedia terguris dengan kata- kata SMS  yang dihantar oleh 
kwan sendiri yang tidak langsung  bertanya dengan  baik, tapi  hanya  melemparkan 
kemarahan dalam bentuk yang senang dipanggil Pesanan Ringkas, berkali-kali aku
menerangkan maksud SMS yang aku hantarkan  kerana  tidak  dapat  menolongnya,
tapi aku juga yang akhirnya dipersalahkan  dan  terus dianggap bersalah, wajarkah?


aku bukan ingin mengungkit dan berkira dengan mu wahai temanku.Tapi  ingin  aku 
katakan yang segala meseg yang aku hantarkan adalah dalam  bentuk  yang  mudah 
difahami, tapi mengapa engkau salah tafsir? mungkin jika engkau baca  catatanku ini 
engkau akan salah tafsir juga?  atau  tak paham  langsung? bertanya  itu  lebih  baik, 
bukan dengan hanya menerjah tanpa pangkal cerita, hanya memandang diri engkau 
yang betul.Sungguh mudah pemikiranmu, selama ini adakah aku cuba mengelak dari 
menolong mu? Kebaikan aku selama ini pantas dilupakan  hanya kerana  kesilapan 
dirimu sendiri yang engkau anggap salah aku, aku tidak  menolong  ada  sebab nya,


cuba renungkan apa yang aku hendak tuturkan melalui huruf-huruf komputer ini, harap
engkau  yang  membaca  tidak  salah  faham,  atau  memang  engkau   susah   untuk 
memahami ayat2 bahasa melayu yang mungkin padaku terlalu skema ini.Aku tidak ke 
Pondok Guard untuk ambil korang  punya  Kad Matrix  sebab  engkau  hantar  meseg 
terlalu lambat, 6.24 aku menerima meseg darimu untuk mintak tolong  aku  ambil  kad  
matrix korang, berapa semester korang ada kat sini? memang alasan yang menyatakan
korang tersesat, tapi pukul  berapa korang keluar? dan pukul berapa korang bercadang
masuk kembali? terlalu lewat mengatakan korang tersesat pada pukul 6.24, kalau pukul 


5 mungkin  boleh kita orang  buat surat masuk lambat  untuk korang, tapi terlalu  lambat,
aku juga ada kerja yang perlu dilakukan  pada  masa itu,  terfikir tak masa  tu ?  mudah 
sekali menghukum orang laen bukan? orang tak mahu tolong terus dianggap sebagai
kawan yang tak guna dan berkira, entah apa lagi yang tersirat dan  terpikir  oleh  kamu 
pada masa tu.Bukannya Pondok Guard itu dekat, boleh  sesuka hati  jalan  dan  sampai,
tahukah bahawa guard itu semua tahu kerja mereka, tidak usah  bagi  alsan yang  bagi
tidak langsung berguna untuk menipu orang yang terlebih mengenal dunia sebelum kita,
sempatkah  aku  berlari  untuk  mengambil  kad matrix  korang,  dengan  menggunakan 


alasan yang serba tidak masuk akal, sudah  la  terlambat  meminta pertolongan,  boleh 
saja mintak tolong guna SMS, pada aku tidak kesah kalau hantar guna SMS, tapi dalam 
waktu terdesak tidak sesekali Call cuma bermain SMS    sampai    lewat    dan        jam
menghampiri 7 Malam, Sedar atau tidak, usah la bagi alasan tersesat, salah kamu yang
memang pandai keluar lewat tetapi tidak buat surat mohon masuk lambat, selepas itu 
pandai2 anggap aku kwan tak guna, berkira dan tak sudi tolong, aku banyak menda 
yang kena settle dalam hidup aku, mungkin pada   korang   aku   tiada   masalah  atau 
tiada kerja nak buat atau perlu dilakukan, aku memang senang dalam seharian, depan 


laptop memanjang tapi aku juga ada mood aku dan kerja aku, tidak perlu aku mengadu 
dekat semua aku kena buat itu kena   buat ini   sebab   memnag   tugas   aku   sebagai 
pelajar dan aku memang tidak suka merungut dengan hidup  aku, aku   seorang   yang 
sangat happy dengan hidup aku even orang tension, aku nak   join tension buat apa, so 
jangan judge aku dengan kerana kejadian yang menimpa   korang, itu   masalah korang 
kerana tidak inform langsung kat kitaorang kemana korang nak pergi, alih-alih waktu 
nak hampir dengan pukul 7 malam baru hantar meseg mintk tolong dan takut disaman, 
sedarkah klau aku yang dipersalahkan sebab aku tolong korang adakah korang akan 


tolong balik? aku tak mau ungkit apa2 pown tapi faham situasi orang lain sebelum
berfikiran sempit, masalah korang aku cuba bagi pandangan supaya tidak korang 
gelabah, tapi cadangan aku melalui SMS disalah tafsirkan, sungguh sakit ati aku ni, 
tapi aku tetap tenang, aku tak perlu pikir perkara ni lagi selepas aku luahkan kat blog
ni, aku banyak menda kena pikir, dan bagi aku sekarang apa yang terjadi kat korang 
hanyalah masalah remeh yang korang sendiri sedar yang korang boleh handle masalah 
ini, cuma mungkin kerana mood berada dalam   tidak   stabil   menyebabkan   korang 
berfikiran serong terhadap semua, salah siapakah semua itu terjadi, kenapa korang tak 


buat surat masuk lambat? kenapa korang tak inform pada kami semua?   atau inform 
salah sorang dari kami, ya mungkin kami semua tiada hak   untuk tahu   kemana anda 
semua pergi tapi sebagai kawan  inform lar, ini tak bila dah   last   minit dan   terdesak 
barulah cari kami tapi masa dah terlewat, bukan tidak sempat untuk ditolong tapi tiada 
cara nak ditolong kerana kami juga ada urusan, jangan salahkan orang lain, tapi 
salahkan diri sendiri, aku juga salahkan diri aku kerana aku salah reply meseg engkau, 
bukan ke elok aku bagi alasan aku tak baca meseg tue sebab aku tido, tapi aku tidak 
mahu tipu seperti itu, ya memang aku tido tapi aku gagahkan diri bngun untuk reply 


meseg engkau yang meminta tolong itu, tapi apa kan daya tak kan aku nak terus berlari 
ke pondok guard untuk amik kad matrix korang padahal malam tue korang boleh amik 
kat Pejabat Kamsis, jangan slaahkan orang lain atas kecuaian diri sendiri dan jangan 
jadi selfish, buka minda dan fikir seelok-eloknya, setiap apa yang berlaku ada 
hikmahnya, jangan selesaikan masalah dengan amarah selesaikan dengan jiwa yang 
tenang dan penuh kesabaran, hanya meluah apa yang terbuku dihati, Salam.